Att bo på hostel

Det är jättespännande att bo på hostel och möta människor och höra deras historier om varför de är här och vart de är på väg. Jag delar rum med fyra tyskar som är på semester här i London tillsammans med tre andra tyskar som sover i ett annat rum. Efter London ska de vidare till Skottland och Irland. Dessa tyskar verkar tillhöra minioriteten på detta hostel. De flesta verkar bo här tillfälligt medan de söker efter en bostad. En australiensare som jobbar i en bar och letar efter boende, en irländare som jobbar i ett bageri och söker efter boende och en kille som precis fått jobb på en pizzeria, men söker nytt jobb och letar efter boende. Ungefär som mig alltså, jag pluggar engelska och söker efter boende. Har faktiskt träffat två andra svenska tjejer här på hostelet, de är precis lika gamla som mig och kommit hit till London för att jobba. De bara kom hit och håller på att söka både jobb och boende, jag tycker att de är riktigt modiga. Så lycka till tjejer!

Detta hostel börjar bli lite som ett hem just nu, men jag får inte bli allt för bekväm med det, det ska ju bara var tillfälligt. På bottenvåningen är det en pub, samtidigt som det är som vardagsrum, kök och matsal för oss hostelgäster. Det är här de flesta lagar mat, äter och sitter med sina laptops. Ovanför puben finns det två våningar med sovrum, med två trevåningssängar i varje rum. Där finns det även gemensamma duschar och toaletter. Allt är väldigt enkelt, men samtidigt väldigt hemtrevligt. Personalen och alla gäster är trevliga.

Första dagen på skolan

Idag var första dagen på Kaplan (skolan där jag kommer att läsa min engelskakurs). Det var inga lektioner idag, det var mer som en introduktionsdag istället. Det var massa information, de olika lärarna sprang ut och in ur klassrummet och berättade olika saker, allt från vilka aktiviteter man kan göra under veckan till hur toaletterna fungerar.

Såklart var vi tvugna att göra ett engelskatest också, så att lärarna kunde placera oss i rätt grupp med rätt nivå på engelskan, det går ju bara inte att undvika. Jag hamnade i gruppen advanced och kommer ha lektioner mellan kl 14.00 och kl 17.15 varje måndag till fredag. Från början ville jag helst ha förmiddagslektioner, så att man skulle kunna hitta på något efter skolan. Men nu känns det faktiskt riktigt bra med eftermiddagslektioner, för då behöver jag inte kliva upp så tidigt och så hinner jag leta efter rum eller träna på förmiddagen innan skolan börjar. Och det finns ju massor av tid att hitta på något efter skolan också.

Började prata med en tjej från Tyskland, Sarah, vi hamnade i samma grupp när vi skulle göra ett Londonquiz på morgonen. Trots att jag kan prata tyska, pratar vi ändå engelska med varandra. Det kändes liksom naturligt, vi är ju här i London för att lära oss engelska, och engelska lär man sig ju genom att praktisera det. När vi var klara i skolan för dagen gick vi till en pub tillsammans och tog en öl. Träffade tre andra svenska tjejer som är här för samma sak som jag, dvs att plugga engelska i 6 veckor och sedan jobba i 6 månader.

Hörde från en lärare att det fanns biljetter kvar till London Eye kl 18 samma dag. Så jag och Sarah gick till receptionen och köpte biljetter och tog en promenad dit. Köpte en dyr våffla och pratade med en kille från pakistan som pluggar här i London, riktigt trevlig faktiskt, medan vi väntade på resten av gruppen från Kaplan som också skulle åka. Det var riktigt häftigt faktiskt, att se London från ett annat perspektiv, från ovan. Så nu har jag gjort det. Kan jag bocka av London Eye från min lista jag har i huvudet på saker jag vill göra i London.

29 augusti 2011

Letade efter ett rum på förmiddagen, men det är så svårt att hitta något som passar. Skickade iväg några mejl ändå, så får jag se vad de svarar.

Tänkte från början bara handla frukt och vatten på mataffären och passa på att kolla in vad som finns i butiken. Men det var lunchtid och jag var hungrig, då kunde jag ju lika gärna köpa någon färdigrätt och gå tillbaka till hostelet och värma upp det. När jag ändå hade bestämt mig för att gå tillbaka, så kunde jag lika gärna köpa mat för några dagar till och stoppa in i kylskåpet. Jag köpte 4 färdigrätter, 2 paket nudlar, bröd, mjukost, gröt och mjölk. Det kostade bara 15 pund, det tycker jag var ett bra köp!

Efter lunch promenerade jag runt i London, idag igen. Jag promenerade igenom Kensington Gardens, i parken fanns en damm och i dammen fanns det sjukt många fåglar. Verkligen sjukt många fåglar! Svanar, kanadagäss och jag vet inte allt vad de heter. Jag såg en kvinna som tänkte mata fåglarna, men när typ 50 fåglar började gå mot henne blev hon så rädd att hon sprang därifrån. Jag fortsatte min promenad genom Hyde Park och åt crepes vid Speakers Corner.

Sedan gick jag längs Oxford Street och gick in i några butiker, mest av nyfikenhet och inte för att jag ville köpa något. Har hittat min nya favoritbutik, Primark tror jag att den heter. Jättefina kläder har dom och billigt är det. Det var sjukt mycket människor på gatan, det gick inte att undvika att krocka med någon då och då. Efter det var jag så trött i benen så jag åkte tillbaka till hostelet, duschade och åt nudlar och en smörgås till middag. Imorgon börjar min engelskakurs. Det ska bli kul!

Vad blir det för mat?

Har nyligen ätit frukost här på hostelet, det kostar bara en pund (10 kr). Så, vad åt jag? Jo, en tallrik med rispuffar och mjölk, 2 rostade bröd med smör och ost, en plätt med lemoncurd och en banan. Det känns inte särskilt nyttigt. Jag äter för det första mycket eftersom det är svårt att bli mätt på det. Hemma blir jag mätt på en stor tallrik med fil och müsli. För det andra är det många snabba kolhydrater, så snart kommer jag väl vara lika hungrig igen. Funderar på om jag ska köpa gröt och grovt bröd och göra min frukost själv.

Det finns ett kök här på hostelet, det finns kyl, mikro och vattenkokare. Men ingen spis! Då kan man ju göra nudlar och värma färdigmat. Men det känns som det blir svårt att tillaga något riktigt, hemma föredrar jag att laga mat på spisen. Nu måste jag tänka om, om jag inte ska äta ute varje dag. Hittills har jag faktiskt ätit ute. Jag försöker att äta billigt, max 40 kr för en måltid och max 100 kr om dagen. Igår lyckades jag äta för 90 kr. Men vad är det jag äter egentligen? Jo, burgare, sub, wrap och smörgås har det blivit hittills. Två äpplen och en glass också. Jag ska nog gå till en mataffär och se vad jag hittar.

A walk in London

Idag har jag gått runt i London hela dagen! Och jag har sett så mycket som man som turist i London bör se. Jag har sett London Eye, Big Ben, Leicester square, Picadilly Circus, Jubilee park, Buckingham Palace och en hel del annat på vägen.

Några roliga iakttagelser jag gjort idag:
 - Det är vänstertrafik, börjar snart lära mig att kolla åt höger först och sen till vänster när jag går över vägen.
 - Har sett väldigt många sådana där människor som står utklädda på gatan och börjar röra på sig när man ger dom ett mynt. Väldigt roliga.
 - I Jubilee Park finns det väldigt många ekorrar, de är så vana vid människor att de äter ur människors händer.
 - Det är väldigt varmt nere i tunnelbanan.
 - Jag har hört mycket tyska, franska, lite svenska och en hel del andra språk idag. Finns det fler utlänningar än engelskmän i London, eller beror det bara på att jag varit i turisttäta områden?

Hello London!

Det är helt galet, jag är i London!!! Min dröm jag haft så länge om att jobba utomlands efter gymnasiet håller på att bli sann. Just nu känns det väldigt konstigt, jag har aldrig gjort något liknande förut, jag har inte ens rest utomlands själv nångång. Jag har alltid rest tillsammans med någon i familjen. Just nu känner jag mig väldigt ensam när familjen är kvar i Sverige och jag inte känner nån här i London, än... Och här ska jag stanna ett bra tag, för jag är inte på semester, utan jag har liksom flyttat hit nu. Just nu bor jag på ett hostel i Fulham, en trevlig förort sydväst om London, jämförbar med Huddinge. Planen är att jag ska söka och hitta ett riktigt boende under veckan jag bor här. Tänkte ringa runt på massa annonser, så jag har köpt ett sim-kort till mobilen. Nu har jag ett engelskt nummer, så det är ingen idé att försöka nå mig på mitt svenska nummer längre.

För er som undrar gick resan bra. Startade kl 5 imorse, tog bilen till Arlanda, flyget till Gatwick (London), buss till Victoria Station, tunnelbana till Fulham Broadway och kl 14 (kl 15 svensk tid) checkade jag in på hostelet. Allt flöt på, men det tog sin tid.

2 dagar innan flyget går

Det känns så overkligt att jag flyger till London om 2 dagar! Jag flyttar till London! Om 2 dagar måste jag klara mig på egen hand. Det känns lite läskigt, som att vara ute på okänd mark, inte riktigt veta hur allt funkar. Men samtidigt är det väldigt spännande, få känna sig självständig och få vara vuxen. Det här har varit min dröm så länge nu, att få arbeta utomlands efter gymnasiet. Och nu håller den på att bli sann!

Jag har packat allt jag ska ha med mig nu. Skrev en jättelång packningslista (jag älskar listor!) på allt som skulle packas. Det var så kul att packa, att ta ut varje klädhög ur garderoben och välja "den vill jag ha med mig, den vill jag inte ha med mig", att lägga ut allt på sängen och se alla saker jag ska ha med mig och att se alla saker jag lämnar kvar i garderoben och i hyllorna. Allt ligger inte i rätt väskor, så jag ska packa om imorgon. Jag får ha med mig två väskor på max 20 kg var som jag får checka in och 10 kg i handbagage. Det är fantastiskt att få ta med sig 50 kg packning! Jag har en stor orange väska som är perfekt och min favoritsportväska kan jag ha som handbagage, dom har jag packat. Men jag vet inte vilken väska jag ska packa resten i, de saker som just nu ligger i ikeapåsar. Men det måste lösa sig!

Jag blev så glad när min dator kom med posten, min alldeles egna dator! Den har 15,6"-skärm och webbkamera, på nätet hade den fått fantastiskt bra kommentarer och den var billig, under 3000 kr faktiskt. Underbart, exakt vad jag ville ha!

Under sommaren har jag kollat efter boende i London, fick tips om en hemsida där det finns möjlighet att hitta ett rum i en lägenhet som man delar med några andra personer. Men det känns så svårt att skaffa sig boende innan man kommer dit, det är dyrt att ringa, tar lång tid att få svar på mejl och så får man inte se lägenheten innan. Jag ringde en barndomsvän till mig som pluggat i London och han gav mig massor med bra tips. Framförallt tyckte han att jag skulle skaffa ett tillfälligt boende först och leta efter ett rum som en galning när jag väl är i London. Jag gillade den idéen, så nu har jag bokat ett hostel strax utanför London "City" där jag ska bo den första veckan. Det var billigt, typ 15 pund/natt, däremot måste jag dela rummet med 5 andra personer. Aja, det ska nog gå bra.

Shamrock 2011

Denna sommar seglade jag konfirmationsseglingen med Shamrock, som besättning. Shamrock är ett skolfartyg med uppgift att lära ungdomar att segla. Förra året seglade jag långseglingen som elev. Jag lärde mig otroligt mycket om segling och dessutom lärde jag känna många nya ungdomar, vilket är svårt att undvika när man är 30 man på 30 meter båt och är ute i 30 dagar.

Jag blev fast för Shamrock direkt, så jag kom tillbaka. Denna gång möstrade jag på som jungman tillsammans med Erica och min tidigare förhandsman Julia. Vi var ett fantastiskt bra team. Vi var alla väldigt engagerade, vi förstod varandra och skrattade mycket tillsammans. Vi hjälptes åt med arbetsuppgifterna och med planeringen. Julia som hade ansvar för att maten hamnade på borden i tid, hjälpte oss mycket på däck, så vi hjälpte henne med maten. Och allt vi gjorde tillsammans blev så mycket roligare. Städning brukar oftast inte vara så roligt, men ni skulle sett oss städa byssan (köket) och höra oss skratta och sjunga till musiken samtidigt, det var jättekul, jag lovar! Våra roligaste stunder hade vi när vi var på äventyr med livbåten. Ena gången rodde vi i kanalen in till Gävle centrum och köpte glass (det gick inte lättare att ro tillbaka ska ni veta, flummiga som vi hade blivit efter glassen). Andra gången rodde vi iväg till en bastu när de andra hade gått och lagt sig, för att bada och basta. Efter dessa två veckor hade jag, Julia och Erica blivit som systrar till varandra. Jag saknar er så mycket!

Som en del i besättningen var min främsta arbetsuppgift att lära eleverna att segla. Jag skulle lära dem att sätta försegel, skota försegel och att bärga försegel. (De andra lärde ut hur man gjorde samma sak med storseglet och mesanseglet.) Det var riktigt roligt att lära dem det jag kan, att för en gång skull vara läraren och inte eleven (som jag varit i 12 år). Att se dem lyssna på mig och vara intresserade av det jag har att säga, gav mig större självförtroende, det gjorde att jag växte i mig själv som människa. Det kändes också bra att kunna ge dem något. Det allra roligaste var att se deras framsteg, när de förstod och gjorde på rätt sätt. Det gjorde mig så glad.

Eleverna, konfirmanderna, de var en helt underbar grupp. Första dagen kände jag ingen av dem, de var främlingar för mig och dessa skulle jag segla med i nästan två veckor. Men det är så spännande att lära känna nya människor. Först är de bara ansikten, sen lär man sig deras namn (jag är rätt bra på namn, så jag hade lärt mig allas första dagen), därefter lär man känna personen lite mer. Man kommer väldigt nära varandra eftersom man lever tätt inpå varandra och lär sig att samarbeta med varandra. Vi var 28 man ombord på en begränsad yta och isolerade från omvärlden, vi var vårt eget lilla samhälle kan man säga. Helt plötsligt en dag är resan slut och då är det dags att säga hejdå. Då är det väldigt svårt att skiljas från dessa personer som man levt med i 12 dygn, som innan dess var främlingar. Nu saknar jag dem allihopa. Saknar deras skratt, sång, skämt, allt.

Det spelades musik hela tiden och överallt. De hade morgonbön, andakt på kvällen och något vid lunch på schemat, då de satt tillsammans och sjöng. Inför varje måltid sjöng de en matsång. Och däremellan satt det ofta någon med en gitarr på däck ock spelade, antingen ensam eller tillsammans med andra som med låthäftet i handen sjöng med i låten som spelades. Aldrig i hela mitt liv har jag hört så mycket aukustisk musik som spelats. Och jag tycker att det är alldeles underbart!!! Jag minns när jag låg på luckan, med huvudet på Ericas mage, solen sken, vi seglade fram och Acke satt och spelade gittar. Det var lycka!

Vi seglade tyvärr inte så mycket som jag hade hoppats på. Antingen blåste det för lite, så att vi motorseglade istället, eller så blåste det för mycket så att vi inte kunde segla vidare alls. Ibland gjorde vi väldigt korta turer och då gick vi bara för motor. Men några gånger fick vi vara med om riktig segling! Vi seglade över Gävlebukten och då fick vi skota segel. Och under nattseglingen seglade vi, då var det alldeles lungt och tyst, det var bara vindens sus och vågornas brus som hördes. Det är härligt. Vi hade tänkt att de tre grupperna skulle få vara lika mycket på varje segel (försegel, stor och mesan), fyra dagar på varje, och då skulle de få vara med att hissa, skota, bärga och beslå seglena. Men det blev inte alls som vi tänkt oss, utan tre dagar för första gruppen och en dag var för de andra två grupperna istället. Det fick testa på alla segel i alla fall. Vädret var inget att klaga på, det var soligt och varmt varenda dag, inte en droppe regn. Så vi badade väldigt ofta. Jag hoppade i varje gång jag fick chansen.

Detta var helt klart sommarens höjdpunkt! Det var den roligaste seglingen jag varit med på! När jag kom hem ville jag att dessa två seglingsveckor skulle gå på repeat så att jag kunde uppleva dem om och om igen. Jag drömde om Shamrock i minst en vecka efteråt. Jag vill helt klart segla mera, så jag ser fram emot nästa års seglingar.

Feber

Jag hade egentligen velat skriva om seglingen med Shamrock som jag var ute på v 30 och v 31. Men jag fick en ordentlig feber i måndags och har för det mesta varit sängliggandes och inte orkat nånting. Jag orkar knappt äta, så jag får ingen ny energi i mig heller.

Jag skriver om Shamrock när jag blivit frisk.